Al ruim 20 jaar ons icoon: de Newport sandaal

Al ruim 20 jaar ons icoon: de Newport sandaal

Het begon allemaal in 2003, toen onze oprichters zich afvroegen: “Kan een sandaal ook de tenen beschermen?" Of beter gezegd, kan het je beschermen tijdens het zeilen op een zeilboot (een plek niet niet bepaald vriendelijk is voor blote tenen)?

Vervolgens hebben we dit idee verder uitgewerkt. In plaats van prestaties op te offeren voor het uiterlijk, hebben we al onze aandacht besteed aan de functionaliteit en het comfort van de sandaal. Het bleek dat dit precies was wat mensen altijd al van schoenfabrikanten wilden.

Meer dan 20 jaar later - en meer dan 30 miljoen verkochte paren, staat de KEEN Newport sandaal meer dan ooit symbool voor avontuur. Wandelpaden, beekjes, jachthavens, speeltuinen - dit alles staat in verband met plezier, nieuwe ontdekkingen en gemak. De Newport-sandaal maakt al vanaf het begin een blijvende indruk. 

Onze eerste brochure met de Newport-sandaal in 2003

Het minder bewandelde pad

KEEN presenteerde de Newport-sandaal voor het eerst op een beurs in het najaar van 2003... een beurs voor wintersporten. Je vraagt je misschien af: "Wie introduceert er nu een sandaal in de winter?" Nou, dat was geen impulsieve beslissing. We wilden bekend staan als mensen die de minder bewandelde weg gingen. Dit was onze eerste stap in het creëren van onze merkidentiteit. Natuurlijk waren velen ook sceptisch - deze sandaal weerspiegelde absoluut niet de status quo, maar het duurzame karakter van de Newport trok enorm veel aandacht. Er waren retailers die op zoek waren naar iets nieuws, iets waarvan mensen nog niet wisten dat ze het nodig hadden.

Als je vroeger iemand met een paar KEEN's zag, rende je meteen naar die persoon toe om te vragen waar hij/zij ze had gekocht en wat hij/zij ervan vond. Echt een zeldzame verschijning!

Een van de grappigste verhalen uit onze beginjaren komt ook van een evenement in de schoenenindustrie. Bij een van onze eerste stands had iemand het slimme idee om gerecycled, versnipperd rubber (d.w.z. fabrieksafval) als zool te gebruiken. We dachten dat het ons zou helpen om te laten zien waar KEEN voor staat, maar soms zijn slimme ideeën echter niet helemaal beheersbaar. De rubberen snippers verspreidden zich over de gehele beursvloer. Het was zelfs zo erg dat de organisator de hele dag medewerkers met kleine bezems bij onze stand plaatste - en wij moesten daarvoor betalen. Oeps.

Maar we konden het gecreëerde imago gewoonweg niet opgeven: KEEN brengt schoenen op de markt die écht een verschil maken - en daarvoor zouden ze echt overal naartoe gaan.

In het daaropvolgende voorjaar begaf KEEN zich op de internationale markt en verkocht het de Newport-sandaal voor het eerst in het buitenland. Mensen van alle leeftijden, geslachten, achtergronden en met verschillende vaardigheden werden aangemoedigd om naar buiten te gaan. Het is deze sandaal die niet alleen een bedrijf, maar een hele beweging in gang zette.

Een favoriet deel van het KEEN-verhaal komt uit 2004, toen onze eigenaar een vrouw op de luchthaven zag die KEEN-sandalen droeg:

"Als je vroeger iemand met een paar KEEN's zag, rende je meteen naar die persoon toe om te vragen waar hij/zij ze had gekocht en wat hij/zij ervan vond. Echt een zeldzame verschijning! Hij rende naar haar toe en ze vertelde dolenthousiast hoezeer ze van haar Newport-sandalen hield en ze echt constant droeg. Ze vertelde dat ze over een maand ging trouwen en ze zou dragen als ze ook in volledig wit verkrijgbaar zouden zijn. Dus onze eigenaar kwam terug, maakte een speciaal ontworpen paar voor haar en stuurde haar als dank - een paar volledig witte Newport-sandalen."

Precies dezelfde sandaal

Het klinkt misschien vreemd, maar er is sinds 2003 niet veel veranderd aan de sandaal. De meeste eigenschappen van de Newport zijn nog steeds hetzelfde als in het begin - met name de klassieke pasvorm. Vanaf het begin was voor ons niets belangrijker dan het zo comfortabel mogelijk maken voor de voeten, daarom boden we op deze winterbeurs halve maten aan, iets wat vóór KEEN sandalen vrijwel niemand deed. We hebben ook de bungee-sluiting uitgevonden om snel aan- en uittrekken mogelijk te maken. Trek hem gewoon strakker voor optimale prestaties.

Om je even mee terug in de tijd te nemen, spraken we met KEEN-werknemers die sinds de oprichting bij het bedrijf werken. Een van de thema's die hen allemaal verbindt - naast onze kernwaarden zoals pasvorm, comfort en veelzijdigheid - was de duurzaamheid en lange levensduur van de sandalen. Onze medewerkers en klanten houden ervan dat we geen 'wegwerpschoenen' maken. Sommigen van onze hebben nog steeds hun eerste paar Newport-sandalen uit 2003! 

De Newport van vandaag

Hoewel de pasvorm en constructie van de Newport-sandaal sinds de introductie onveranderd zijn gebleven, hebben we in de loop der jaren nieuwe materialen, patronen, kleuren, samenwerkingen en stijlen geïntroduceerd, zoals de Newport Slide, Newport Retro en Newport Boundless. De Newport heeft het inmiddels zelfs tot de catwalks van de modewereld geschopt. Het blijft gewoon jong... we zijn nog steeds even enthousiast als de eerste dag dat we de Newport introduceerden. En of het nu tijdens de New York Fashion week is of voor avonturen in de outdoor, Newport heeft de harten gestolen van miljoenen enthousiaste dragers van over de hele wereld. 

Terug naar blog