We hebben inmiddels allemaal gehoord over de schade die plastic aan het milieu toebrengt. Afgelopen zomer ging een afvaardiging van KEEN Europe op pad met de Better Takes Action boottocht, waarbij plastic afval uit het water werd gehaald in grachten en kanalen van Amsterdam, Hamburg, München en Londen.
In totaal is er ruim 119 kilogram zwerfvuil uit de stedelijke wateren gevist. Terwijl het slechts een klein percentage van de Europese wateren is, is het belangrijk om in gedachten te houden dat alle kleine beetjes helpen.
De verantwoordelijkheid om dit probleem aan te pakken ligt niet bij één persoon, maar bij ons allemaal - en belangrijker nog, dat bedrijven en overheden ook een stap verder gaan om dit probleem aan te pakken. Wij hebben allemaal het vermogen om verandering door te voeren, en jouw ogenschijnlijk kleine bijdrage kan meer impact hebben dan je beseft.
De tweedelige aanpak om plasticvervuiling aan te pakken is: het opruimen van zwerfvuil en het aanpakken van de bron.
Ook wij bij KEEN hebben als individuen geen volledig plasticvrije levensstijl. Het is ook bijna onmogelijk om dat na te leven, maar wij zijn ervan overtuigd dat de verantwoordelijkheid ook niet uitsluitend bij de consument moet liggen. Echter weigeren wij bij KEEN het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik, voor zover dit mogelijk is, en kopen we bewust producten die niet in plastic verpakt zijn. Wij denken ook na wat we nodig hebben bij het verlaten van het huis om te vorkomen dat we mee moeten doen aan de wegwerpcultuur waarin we ons bevinden.
Wij denken dat het belangrijk is om het grotere geheel te zien en niet alleen de losse stukjes plastic die verminderen, maar meer als wereldwijde beweging. Er zijn verschillende belangrijke redenen waarom het verminderen van het gebruik van wegwerpplastic niet alleen goed is voor de planeet, maar ook voor onze gezondheid, financiën en gemoedsrust. Of het nu gaat om het trouw bijvullen van je herbruikbare waterfles, het moeten missen van de plastic rietjes en het gebruiken van eigen boodschappentassen, de voordelen van het verminderen van je afhankelijkheid van wegwerpplastic zijn groter dan je misschien dacht.
Hier zijn 10 redenen waarom elk stukje wegwerpplastic telt:
1. Minder plastic in onze oceanenElk stukje plastic dat we weigeren, kan niet in het milieu terechtkomen, de oceanen vervuilen en dieren verwonden. 80% van het plastic in de oceanen komt van bronnen op het land. Hoe minder we gebruiken op het land, hoe minder er in de oceanen terecht komt.
2. Positieve reacties verspreiden zichJouw weigering van elk stukje plastic kan ook iemand anders inspireren om hetzelfde te doen. Eén persoon maakt misschien een klein verschil, maar opgeschaald naar miljarden mensen heeft het een enorm effect.
3. Het creëert vraag naar betere oplossingen
De verantwoordelijkheid moet niet alleen bij het individu liggen, bedrijven die hun producten in plastic verkopen, ten koste van de gezondheid van onze planeet, moeten meer verantwoordelijkheid nemen. Zonder druk van ons als consumenten gebeurt dat waarschijnlijk niet. Door een standpunt in te nemen tegen onnodig wegwerpplastic en je geld uit te geven aan plaatsen die deze crisis serieus nemen, geef je een duidelijk signaal aan die bedrijven. Gelukkig gebeurt er vanuit overheden al steeds meer om het onnodig gebruik van wegwerpplastic tegen te gaan.
4. Het bespaart geld
Met een 4000% mark-up op kraanwater betalen we veel te veel voor het gemak van flessenwater. De meeste koffieshops bieden korting als je je eigen beker meeneemt. Over een jaar, als je drie keer per week koffie haalt, bespaar je bijna €80 alleen door je eigen beker mee te nemen! Een zelf meegebrachte lunch in plaats van voorverpakt eten kopen, bespaart je ook veel geld, net als het meenemen van je eigen boodschappentassen.
5. Elke stap leidt tot een verandering in mindset
We moeten opnieuw leren leven zonder plastic en onze afhankelijkheid van wegwerpplastic herzien. Dit gaat niet alleen over plastic, maar over onze houding tegenover een wegwerpcultuur, waar de planeet betaalt voor onze luiheid. Alle wegwerpmaterialen laten een voetafdruk achter, en waar dat product niet nodig is, moeten we onze relatie ermee veranderen.
6. Stemmen met je portemonnee
Waar hebben wij als consumenten de meeste impact? We kunnen stemmen - tijdens verkiezingen en met onze portemonnee. Een van de KEEN medewerkers die onlangs op de Malediven was, vroeg de resorts die wegwerpplastic lieten vallen naar hun motivatie. De consumenten wilden geen plastic zien, ze wilden dat de resorts verantwoordelijkheid namen. Geef je geld uit aan plaatsen die om dit soort zaken geven, en laat ze weten hoe belangrijk dit voor je is. Dit is waar onze kracht als consumenten ligt.
7. Plastic is schadelijk voor onze gezondheid
We weten niet precies in hoeverre het plastic in ons leven ons beïnvloedt, maar bepaalde soorten plastic zijn bewezen kankerverwekkend, bevatten toxines en soms schadelijke chemicaliën. Eten dat in plastic is verpakt en water dat erin zit, kan schadelijk zijn voor onze gezondheid. Wij zijn niet losgekoppeld van de planeet, we maken er deel van uit, en iets dat de gezondheid van onze planeet aantast, tast ook die van ons aan.
8. Voorkomen van cognitieve dissonantie
Dit is een onze favoriete concepten bij KEEN: het idee dat als wat we doen niet in lijn is met onze waarden, dit schadelijk is voor onze psyche en ons welzijn. Het veroorzaakt ongemak en soms zelfs schuldgevoel. Wij willen schuld en schaamte ontmoedigen. Dit zijn niet behulpzame manieren om een probleem aan te pakken. Wij moedigen mensen aan trots te zijn op de positieve impact die ze kunnen hebben, in plaats van zich schuldig te voelen over het plastic dat ze gebruiken. Leven in overeenstemming met je waarden zal trots voeden en cognitieve dissonantie voorkomen, of het gevoel dat je krijgt wanneer je acties en overtuigingen niet overeenkomen.
9. Verandering van de status quo
We leven zoveel van ons leven op de automatische piloot, doen dezelfde dingen steeds weer omdat, nou ja, dat is wat we doen! Het is tijd om na te denken over onze acties, bewuster en aandachtiger te leven, en zelfs nieuwsgierig te worden naar de producten die we kopen en het plastic dat we gebruiken. Dit kan een stap in de goede richting zijn om de manier waarop het altijd is geweest te veranderen.
10. Het voelt geweldig!
Het voelt echt geweldig om iets positiefs te doen. We hebben allemaal onze sterke punten, krachten en het vermogen om iets positiefs te doen in deze plasticvervuilingscrisis. Voor sommigen is dat het creëren van nieuw beleid, voor anderen het schoonmaken van stranden. Voor ons allemaal kan het zijn dat we onnodig wegwerpplastic vervangen waar we kunnen. En daar trots op zijn. Het helpt bezorgdheid om te zetten in actie. Het geeft ons het gevoel dat we iets kunnen doen.